1.3 - Popis postupu při podávání a vyřizování petic

22. 4. 2024

Popis postupu při podávání a vyřizování petic

01. Identifikační číslo návodu: 1

02. Kód: 3

03. Pojmenování (název) životní situace:

Popis postupu při podávání avyřizování petic

04. Základní informace k životní situaci:
Petice je písemné podání ve formě žádosti, návrhu nebo stížnosti, jíž se fyzické osoby nebo právnické osoby obracejí na orgány Královéhradeckého kraje v přenesené působnosti, ve věci veřejného nebo jiného společného zájmu, jehož řešení spadá do působnosti orgánů kraje. Petice musí splňovat podmínky a náležitosti stanovené zákonem č. 85/1990 Sb., o právu petičním, ve znění pozdějších předpisů.

05. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.):
K výkonu petičního práva je oprávněn: fyzická osoba, právnická osoba a petiční výbor. Právnické osoby jen tehdy, je-li to v souladu s cíli jejich činnosti.

06. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:
Petice je podána písemně příslušnému orgánu kraje. Petice může být rovněž podána v elektronické podobě. Zakladatel petice může založit petici v nástroji ePetice prostřednictvím Portálu občana a zveřejnit ke sběru podpisů. Po ukončení sběru podpisů na elektronické petici zakladatel petici uzavře a podá Královéhradeckému kraji prostřednictvím datové schránky zakladatele, případně osobně nebo poštou na podatelnu Královéhradeckého kraje.

Pokud petice nebude mít všechny náležitosti vyplývající ze zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním, ve znění pozdějších předpisů, nebude považována za petici. Takové podání bude vyřizováno dle svého obsahu. Dále nebude pokládáno za petici dle petičního zákona podání, které se bude týkat výkonu samostatné působnosti kraje. Toto podání bude vyřizováno dle ust. § 12 odst. 2 písm. d) nebo e) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů.

07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace:
Podáním písemné petice či petice v elektronické podobě příslušnému orgánu Královéhradeckého kraje, která musí splňovat zákonné podmínky.

08. Na které instituci životní situaci řešit:
Krajský úřad Královéhradeckého kraje, Pivovarské náměstí 1245, 500 03 Hradec Králové.

09. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit:
Krajský úřad Královéhradeckého kraje, odbor majetkosprávní a krajský živnostenský úřad, oddělení stížností a dozoru obcí, sídlo: Pivovarské náměstí 1245, 500 03 Hradec Králové, tel.: 606 783 015, 736 521 842
E-mail: posta@khk.cz.
Datová schránka: Id datové schránky "gcgbp3q".
Úřední hodiny:
Po a St 8.00 - 17.00 hodin,
Út, Čt a Pá 8.00 - 14.00 hodin.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou:
Podklady, které prokazují či ověřují tvrzení uvedené v petici, pokud je má ten, kdo petici podává k dispozici.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici:
Formuláře nejsou předepsány. 

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit:
Žádné poplatky se neplatí.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení:
Příjemce petice je povinen obsah petice posoudit a do 30 dnů ode dne doručení písemně odpovědět tomu, kdo petici podal nebo kdo zastupuje petiční výbor. Nepatří-li věc do působnosti orgánů kraje, příjemce bezodkladně, nejpozději do 5 dnů ode dne doručení, postoupí petici příslušnému orgánu a uvědomí o tom toho, kdo petici podal nebo osobu, která zastupuje petiční výbor. V případě, že se jedná o petici podanou elektronicky prostřednictvím nástroje ePetice, musí ji krajský úřad nejdříve postoupit v nástroji ePetice (na základě tohoto kroku dostane zakladatel petice notifikaci o postoupení petice) a následně i prostřednictvím spisové služby.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace:
Žádní.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány:
Žádné.

16. Elektronická služba, kterou lze využít:
E-mail pro elektronickou formu podání: posta@khk.cz.
Elektronická forma podání bez zaručeného elektronického podpisu musí být doložena v písemné podobě. Datová schránka: Id datové schránky "gcgbp3q".

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje:
Zákon č. 85/1990 Sb., o právu petičním, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
Pravidla Rady Královéhradeckého kraje pro přijímání a vyřizování petic a stížností fyzických a právnických osob, podání a podnětů veřejného ochránce práv, schválené usnesením č. RK/4/254/2023 ze dne 06.02.2023, která nabyla účinnosti 15.02.2023.

18. Jaké jsou související předpisy:
Obecně závazné právní předpisy vztahující se ke konkrétnímu obsahu petice.

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují:
Žádné.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností:
Žádné.

21. Nejčastější dotazy:
Nelze specifikovat.

22. Další informace: 

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě:
Nelze specifikovat.

24. Související životní situace a návody, jak je řešit:
Popis postupu při podání a vyřizování stížností.

25. Za správnost návodu odpovídá útvar:
Krajský úřad Královéhradeckého kraje, odbor majetkosprávní a krajský živnostenský úřad, oddělení stížností a dozoru obcí, tel. 606 783 015.

26. Kontaktní osoba:
Mgr. Alena Koukalová, vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí.

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni:
15.02.2023

28. Popis byl naposledy aktualizován:
15.02.2023

29. Datum konce platnosti popisu:
Není určen

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace:  

Soubory ke stažení