Odpověď na žádost o informace doručenou dne 15.08.2023

31. 8. 2023 Autor: Tomáš Hrnčíř

Informace ve věci krajského referenda

Krajský úřad Královéhradeckého kraje

VÁŠ DOPIS ZN.: neuvedeno 
ZE DNE: 15.08.2023 
NAŠE ZNAČKA (č. j.): KUKHK-IZ-77/MSZ/2023 

VYŘIZUJE: Ing. Mgr. Tomáš Hrnčíř
ODBOR | ODDĚLENÍ: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad | stížností a dozoru obcí
LINKA | MOBIL: 702 231 396
E-MAIL: t.hrncir@kr-kralovehradecky.cz

DATUM: 29.08.2023

Počet listů: 2
Počet příloh: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 15.08.2023

Vážení,

dne 15.08.2023 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), ve které se domáháte poskytnutí následujících informací –

„…s velmi velkým znepokojením jsem zaznamenal ve veřejném prostoru a zejména na sociální síti FB skupinu osob, které prohlašují: "Krajská referenda jsou zákonný nástroj, jak prosadit vůli lidu za využití platné legislativy ČR takovým způsobem, aby se touto vůli musela řídit Poslanecká sněmovna a další struktury v řízení státu." (zdroj www.obcanbily.cz) (https://www.facebook.com/… ily) a to vše pomocí zákona č. 118/2010 Sb.

Za tímto účelem sbírají tyto osoby registrované na Úřadu práce i finanční prostředky.

Ve světle těchto skutečností žádám o sdělení:

1. Hypoteticky vzato pokud by návrh přípravného výboru, dle zák. č. 118/2010 Sb., na vyhlášení referenda, podpořilo nejméně 6% oprávněných voličů vašeho kraje, vyhlásil by Váš kraj referendum s otázkou: Má Česká republika vystoupit z NATO?

2. Je výsledek takového referenda (pokud by bylo vyhlášeno) závazný pro poslance Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR?

3. Lze pomocí institutu krajských referend dle zák. č. 118/2010 Sb. měnit Zákony, či dokonce Ústavu ČR?

4. Lze pomocí institutu krajských referend obcházet moc zákonodárnou?“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod číslo jednací KUKHK-IZ-77/MSZ/2023, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

K jednotlivým bodům Vaší žádosti o informace Vám krajský úřad poskytuje následující informace.

Přestože z obsahu žádosti je patrné, že jejím předmětem jsou dotazy na názory a budoucí rozhodnutí, na něž se povinnost poskytovat informace podle § 2 odst. 4 InfZ nevztahuje a žádost by tak bylo možno odmítnout, vytvořil krajský úřad (nad rámec svých zákonných povinností) informace, které Vám tímto poskytuje.

Ad 1.

Předně je třeba uvést, že postup krajského úřadu by se odvíjel od konkrétního obsahu návrhu přípravného výboru. Podstatné v této souvislosti přitom je, že v krajském referendu se rozhoduje o věcech, které patří do samostatné působnosti kraje (§ 6 odst. 1 zákona č. 118/2010 Sb., o krajském referendu, ve znění pozdějších předpisů, dále jen zákon o krajském referendu). Do samostatné působnosti kraje se řadí ty záležitosti, které jsou kraji „vlastní“, a které kraj vykonává vlastním jménem a na vlastní odpovědnost. Jedná se především o takové záležitosti, jejichž plnění je bezprostředním zájmem existence a rozvoje kraje. Otázka členství České republiky v NATO takovou záležitostí není. S ohledem na uvedené tedy není pravděpodobné, že by Zastupitelstvo Královéhradeckého kraje rozhodlo o vyhlášení krajského referenda o otázce setrvání České republiky v NATO (a ústavní zákon o celostátním referendu, v němž by oprávněné osoby měly možnost hlasovat o zásadních věcech vnitřní nebo zahraniční politiky státu s celostátním dopadem, součástí právního řádu České republiky doposud není).

Ad 2.

Z ustanovení § 49 zákona o krajském referendu vyplývá, že rozhodnutí v krajském referendu je závazné pro zastupitelstvo kraje a orgány kraje, pro členy Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky nikoliv (uvedené nic nemění na tom, že vyhlášení referenda o výše uvedené otázce je nepravděpodobné, resp. nemožné, neboť se nejedná o záležitost patřící do samostatné působnosti kraje).

Ad 3. – 4.

Ač zastupitelstvo kraje má zákonodárnou iniciativu (podle čl. 41 odst. 2 Ústavy České republiky je jedním ze subjektů oprávněných podat návrh zákona), nic to nemění na tom, že zákonodárnou moc v České republice vykonává Parlament (čl. 15 odst. 1 Ústavy České republiky).

Tuto odpověď Vám zasíláme do datové schránky.

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí