Kreativní poutníci i animalové. Kraj se prezentuje kvalitním vizuálním zpracováním

1. 2. 2023

Kvalita, styl i neotřelé nápady, to vše se skrývá za činností vizuálního studia Upupaepop, které navrhlo marketingovou verzi Strategie odboru kultury a památkové péče a stojí i za grafickým ztvárněním přihlášky, tzv. Bid booku, města Broumov kandidujícího na titul Evropské hlavní město kultury 2028.

Kreativní poutníci i animalové. Kraj se prezentuje kvalitním vizuálním zpracováním

Neobyčejný vizuální styl a hodnotná grafika nepatří jen do uměleckého světa. Naším záměrem bylo vydat zkrácenou verzi Strategie kultury a památkové péče, která čtenáře zaujme, obsáhne stěžejní body a se kterou budou chtít dále pracovat. Protnout svět grafického vizuálu s tím úřednickým a spojit je k vzájemné spolupráci bylo naším cílem – a myslím, že se to povedlo. Na nový grafický styl máme pozitivní ohlasy,“ říká náměstkyně pro kulturu Martina Berdychová.

Strategie rozvoje kultury, kulturního dědictví a kulturních a kreativních odvětví Královéhradeckého kraje pro roky 2022–2030 vznikala na odboru kultury a památkové péče ve spolupráci s externisty a dodavatelem ONPlan Lab v letech 2019–2021. Na zpracování podkladů se podíleli experti krajského úřadu z odboru analýz, oddělení krajských dotací odboru regionálního rozvoje, oddělení informatiky odboru kanceláře ředitele, oddělení územního plánování odboru územního plánování a stavebního řádu a experti Centra investic, rozvoje a inovací, regionální rozvojové agentury Královéhradeckého kraje a v neposlední řadě kulturní aktéři. Marketingová verze Strategie kultury a památkové péče vznikala v průběhu období 2021–2022 ve spolupráci se studiem Upupaepop. Studio do grafů a textu přineslo barvy a hravost, které odrážejí kulturu v celé své šíři a nezapomíná ani na památkovou péči a kulturní dědictví. Zároveň svým netradičním rozměrem jen tak nezapadne.

Za přípravou a vývojem Strategie kultury a památkové péče vidíme ohromný kus práce a chtěli jsme proto, aby její výstup navenek nebyl jen další z řady úředních dokumentů, ale zapamatovatelný artefakt předávající neotřelou formou své poselství. Vytvořili jsme desky, do kterých jsou vsazeny jednotlivé kapitoly ve formě sešitů, které mohou fungovat nejen jako součást souboru, ale i samostatně. Vizuální podoba je založená na výrazné barevnosti a hravých ilustracích znázorňujících „kreativní animály“ brázdící pole krajské kultury křížem krážem. Ačkoliv byla na marketingové verzi Strategie kupa práce, výsledek nás nepřestává bavit a myslím, že funguje bezvadně,“ dodává Jakub Horský, tvůrce grafické verze Strategie.

Kreativní poutníci i animalové. Kraj se prezentuje kvalitním vizuálním zpracováním

Historicky nejmenší kandidát na titul Evropské hlavní město kultury pro rok 2028 Broumov zaujal porotu svojí koncepční myšlenkou kreativního poutnictví. Za grafickou podobou přihlášky města, tzv. Bid Booku, také stojí studio Upupaepop.

Formát a rozsah tištěné přihlášky, tzv. pre-selection Bid Booku, byly dány předepsanými pravidly. Forma pojetí však byla volná a otevřela možnost rozšířit analogově realitu skrz „magické oko“ – barevný filtr pracující s ilustracemi znázorňujícími ve dvou barvách řešená témata i vize samotných projektů. Barevný filtr je laserem vyříznutý z probarveného akrylátu a vsazený do pevných desek z knihařské lepenky potištěné sítotiskem,“ doplňuje Jakub Horský.

Vizuální stránku přihlášky dotvářejí také fotografie mimo jiné od Marka Kučery, Michala Bareše nebo Tomáše Hejzlara. Více o grafice Bid Booku ve videu, jehož autorem je mladý filmař Adam Vašata nebo na stránkách Bid Book Broumov 2028.

Studio Upupaepop působí na poli grafického a knižního designu, ilustrace, typografie a autorské designové tvorby. Netradiční název studia vychází ze slovní hříčky latinského Upupa Epops, což je vědecké označení dudka chocholatého a odkazuje na první společnou práci manželů Horských.

Soubory ke stažení

Fotogalerie