Metodická pomoc obcím - právo a ostatní
Ve Sbírce zákonů byl zveřejněn zákon č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů (viz příloha). Tento zákon nabývá účinnosti (většina jeho ustanovení) 01. 06. 2021. K datu účinnosti tohoto zákona o evidenci skutečných majitelů je pak navázána účinnost některých ustanovení zákona č. 527/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, zákony související s přijetím zákona o evidenci skutečných majitelů a zákon č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, ve znění pozdějších předpisů.Tento zákon č. 527/2020 Sb. mimo jiné s účinností od 01. 06. 2021 mění též zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů a zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázkách - viz část devátá a část dvacátá první – viz příloha. Tato novela zavádí povinnost zkoumat skutečné majitele právnických osob podle zákona o evidenci skutečných majitelů, a to jak v případě veřejných zakázek, tak v případě poskytování dotací.
Ve Sbírce zákonů vyšel zákon č. 35/2021 Sb., o Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů (viz příloha). Tento právní předpis zavádí s účinností od 01. 01. 2022 elektronickou sbírku právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů.
Zároveň se shora uvedeným zákonem vyšel ve Sbírce zákon č. 36/2021 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů (viz příloha). Tímto zákonem dochází k novelizaci velkého množství právních předpisů, a to s účinností opět od 01. 01. 2022 (velká většina ustanovení).
Ministerstvo spravedlnosti vydalo tzv. Standardy kontrol výkonu přenesené působnosti obcí na úseku střetu zájmů ve smyslu zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů.
Krajský úřad bude v intencích tohoto metodického materiálu postupovat v případě kontrol výkonu přenesené působnosti obcí na úseku zákona o střetu zájmů.
Standardy naleznete v příloze.
V příloze naleznete Stanovisko Ministerstva vnitra k posuzování běhu lhůt v oblasti veřejné správy
v době trvání nouzového stavu.
Obec může disponovat se svým majetkem (prodávat ho, pronajímat apod.) z ekonomického hlediska i méně výhodně, než jak by to odpovídalo povinnosti sjednat cenu ve výši, která je v daném místě a čase obvyklá (§ 39 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů). Proto není vyloučeno, aby obec poskytla svůj majetek (např. byt) jiné osobě do nájmu nikoli za nejvyšší dosažitelné nájemné, je-li jeho sjednaná výše nebo bezplatnost nájmu odůvodněna jiným důležitým zájmem obce (§ 38 odst. 1 zákona o obcích), např. nutností plnit sociální, kulturní či obdobné funkce, jejichž prostřednictvím obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů (§ 2 odst. 2 zákona o obcích).
Dobrovolné svazky obcí ve smyslu § 49 a násl. zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, zřízené k uspokojování veřejných potřeb samosprávného charakteru, resp. za veřejným účelem, jsou povinnými subjekty ve smyslu § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.
METODICKÉ DOPORUČENÍ K ČINNOSTI ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELKŮ
k § 8a odst. 2 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění zákona č. 111/2019 Sb. (v textu jen „zákon č. 106/1999 Sb.“)
Informace o dosaženém vzdělání zaměstnanců veřejné správy patří do rozsahu pojmu „veřejná a úřední činnost“ užitého v § 8a odst. 2 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Informace o vzdělání a odborné způsobilosti vypovídají o základních předpokladech pro výkon úředních činností dotčených zaměstnanců povinného subjektu.
k § 33 odst. 1 správního řádu (č. 500/2004 Sb.)
K prokázání oprávnění zástupce zastupovat ve správním řízení obec postačí plná moc, která je podepsaná starostou obce, jak stanoví § 33 odst. 1 správního řádu. Pro správní řízení přitom není významné, zda tento úkon byl schválen příslušným orgánem obce, neboť se nejedná o hmotněprávní úkon (jednání), který by byl pro absenci předchozího souhlasu příslušného orgánu obce stižen soukromoprávní sankcí jeho neplatnosti.