Částečná odpověď na žádost o informace doručenou dne 07.02.2024 a oznámení o výši úhrady za poskytnutí inf. podle § 17 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb.

1. 3. 2024 Autor: Tomáš Hrnčíř

Informace na úseku majetku KHK

Krajský úřad Královéhradeckého kraje

VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: 07.02.2024
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-20/MSZ/2024

VYŘIZUJE: Ing. Mgr. Tomáš Hrnčíř
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 702 231 396
E-MAIL: thrncir@kr-kralovehradecky.cz

DATUM: 22.02.2024

Počet listů: 4
Počet příloh: 1
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Částečná odpověď na žádost o informace doručenou dne 07.02.2024 a oznámení o výši úhrady za poskytnutí informací podle § 17 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů

Vážený pane,

dne 07.02.2024 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) Vaši žádost z téhož dne, dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), ve které se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):

„o zpřístupnění následujících informací za roky 2019, 2020, 2021, 2022 a 2023 (pro každý rok zvlášť):

  • 1. počet prvostupňových správních rozhodnutí, které jste jako správní orgán vydali,
  • 2. počet odvolání, která byla podána proti těmto rozhodnutím,
  • 3. počet z těchto odvolání, která byla vyřízena autoremedurou (§ 87 správního řádu),
  • 4. počet z těchto odvolání, která byla odvolacím orgánem vyřízena zamítnutím  a potvrzením napadeného rozhodnutí (odvolání nebylo vyhověno),
  • 5. počet z těchto odvolání, která byla odvolacím orgánem vyřízena změnou nebo zrušením napadeného rozhodnutí (odvolání bylo vyhověno).

Informaci žádám poskytnout v elektronické formě (nejlépe prosím vyplněním do přiložené  tabulky)…“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-20/MSZ/2024, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

V souladu se Směrnicí Rady Královéhradeckého kraje upravující postup Krajského úřadu Královéhradeckého kraje v oblasti poskytování informací podle InfZ byly o spolupráci požádány příslušené odborykrajského úřadu (https://www.khk.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/).

Dne 14.02.2024 byla krajskému úřadu doručena Vaše písemnost ze stejného dne, ve které upřesňujete a zužujete předmět Vaší původní žádosti o poskytnutí informací, a to následovně (citace):

Vzhledem k tomu, že si uvědomuji, že příprava odpovědi na mou žádost může být pro Váš úřad velmi zatěžující, dovoluji si tímto mou žádost změnit a upřesnit. Zejména již nepožaduji sdělení celkového počtu rozhodnutí, které Váš úřad vydal.

Nově si dovoluji Vás požádat o následující informace za roky 2019, 2020, 2021, 2022 a 2023 (pro každý rok zvlášť) nehledě na to, která vnitřní organizační jednotka Vašeho úřadu správní řízení vedla:

  • 1. počet odvolání, která byla podána proti rozhodnutím, kterými se končí řízení, které Váš úřad vydal v prvním stupni.
  • 2. počet z těchto odvolání, která byla vyřízena autoremedurou (§ 87 správního řádu),
  • 3. počet z těchto odvolání, která byla odvolacím orgánem vyřízena zamítnutím a potvrzením napadeného rozhodnutí (odvolání nebylo vyhověno),
  • 4. počet z těchto odvolání, která byla odvolacím orgánem vyřízena změnou nebo zrušením napadeného rozhodnutí (odvolání bylo vyhověno).

Věřím, že tato úprava usnadní vyřízení mé žádosti. Pokud byste již měli připravenu odpověď na moji původní žádost a bylo by pro Vás jednodušší mi zaslat tuto rozsáhlejší odpověď, budu i toto považovat za vyřízení mé žádosti.“

Na základě podkladů shromážděných od příslušných odborů Vám v přiložené tabulce (vizte příloha č. 1) poskytujeme část požadovaných informací, a to od odborů, které měly požadované informace k dispozici bez nutnosti mimořádně rozsáhlého vyhledávání (konkrétně se jedná o odbory: odbor organizační a právní, odbor územního plánování a stavebního řádu, odbor životního prostředí a zemědělství, odbor sociálních věcí, odbor zdravotnictví, odbor školství, odbor majetkosprávní a krajský živnostenský úřad).

Ve zbývající části požadovaných informací se vyjádřil odbor dopravy a silničního hospodářství a odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu krajského úřadu tak, že pro ně vyhledání a zpracování požadovaných informací představuje mimořádně rozsáhlé vyhledávání v souladu s ustanovením § 17 InfZ.

Podle ustanovení § 17 odst. 1 InfZ mohou povinné subjekty požadovat v souvislosti s poskytováním informací úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli; povinný subjekt může též žádat úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledání informací. Sazebník úhrad nákladů za poskytování informací (§ 5 odst. 1 písm. e) InfZ) je dostupný na internetových stránkách Královéhradeckého kraje (modrá sekce krajský úřad, odkaz na povinně zveřejňované informace, bod 12.1 Sazebník úhrad za poskytování informací: https://www.khk.cz/cz/templates/15--sazebnik-uhrad-za-poskytovani-informaci-220#12.1. V bodu 6. tohoto sazebníku úhrad je hodinová sazba práce úředníka povinného subjektu v případě mimořádně rozsáhlého vyhledání stanovena na částku 200,- Kč.

K nutnosti mimořádně rozsáhlého vyhledávání se předmětné odbory krajského úřadu vyjádřily následovně.

Odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu si nevede žádnou pomocnou evidenci jím vydaných rozhodnutí ani podaných odvolání, když mu ani žádný právní předpis takovouto povinnost neukládá. Nahlédnutím do spisové služby zjistil odbor dopravy a silničního hospodářství, že v jednotlivých požadovaných letech eviduje následující počty vydaných rozhodnutí v prvním stupni: rok 2019 – 1152 rozhodnutí, rok 2020 – 1304 rozhodnutí, rok 2021 – 1313 rozhodnutí, rok 2022 – 1157 rozhodnutí, rok 2023 – 1080 rozhodnutí.

Ačkoliv s ohledem na Vaše zúžení předmětu žádosti o informace, prostřednictvím písemnosti ze dne 14.02.2024, již netrváte na poskytnutí celkového počtu vydaných rozhodnutí, ale pouze na poskytnutí informací o podaných odvolání a informací o způsobu vyřízení takovýchto odvolání, byl odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu nucen vyhledávat ve všech předmětných vydaných rozhodnutích. Ze spisové služby je totiž možné zjistit počet vydaných rozhodnutí, avšak bližší požadované informace je třeba dohledat v jednotlivých spisech, tj. zda bylo podáno odvolání a dále jaký byl výsledek odvolacího řízení. Požadované nelze zjistit jinak než dohledáním jednotlivých spisů a jejich projitím. Zvláště u roku 2019 je třeba uvést, že se jedná o ukončené věci, které již byly archivovány. V roce 2019 většinu rozhodnutí tvořily analogové případně hybridní spisy. Spisy jsou již uloženy v archivačních krabicích v archivu, které je třeba vyžádat a každý spis fyzicky projít – v roce 2019 ještě nebyla rozhodnutí nadřízeného správního orgánu zasílána v elektronické podobě.

S ohledem na výše uvedené vyčíslil odbor dopravy a silničního hospodářství čas potřebný k prohledání jednoho spisu s vydaným rozhodnutím následovně: rok 2019 – 3 minuty na jeden spis, roky 2020 až 2023 – 1 minuta na jeden spis. Celkový čas potřebný k mimořádně rozsáhlému vyhledávání odboru dopravy a silničního hospodářství na spisy v jednotlivých letech tedy činí:

  • rok 2019 ………. 3 456 minut (1152 spisů x 3 minuty na jeden spis)
  • rok 2020……….. 1 304 minut (1304 spisů x 1 minuta na jeden spis)
  • rok 2021……….. 1 313 minut (1313 spisů x 1 minuta na jeden spis)
  • rok 2022……….. 1 157 minut (1157 spisů x 1 minuta na jeden spis)
  • rok 2023……….. 1 080 minut (1080 spisů x 1 minuta na jeden spis)

celkem ………. 8 310 minut (tj. 138 celých hodin)

Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu krajského úřadu si rovněž nevede žádnou pomocnou evidenci jím vydaných rozhodnutí ani podaných odvolání, když mu ani žádný právní předpis takovouto povinnost neukládá. Vyhledávání musel odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu provést ve fyzických spisech (některé již byly archivovány). O zúžení předmětu žádosti o poskytnutí informací, které jste provedl písemností ze dne 14.02.2024 platí u odboru kultury, památkové péče a cestovního ruchu krajského úřadu to samé, co bylo uvedeno u odboru dopravy a silničního hospodářství. Předmětem vyhledávání tak je 46 šanonů (každý šanon obsahuje v průměru 10-20 spisů), přičemž odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu vyčíslil čas potřebný k vyhledávání v jednom šanonu na 10 minut. Celkem se tedy jedná o mimořádně rozsáhlé vyhledávání v rozsahu 460 minut (tj. 7 celých hodin).

S ohledem na vše výše uvedené stanovuje krajský úřad úhradu za poskytnutí požadovaných informací následovně.

Celková výše úhrady: 29 000,- Kč

Vše za následující mimořádně rozsáhlé vyhledávání

  • odbor dopravy...................27 600,- Kč (138 hodin při sazbě 200,- Kč za hodinu).
  • odbor kultury………………. 1 400,- Kč (7 hodin při sazbě 200,- Kč za hodinu)

Celkem za mimořádně rozsáhlé vyhledávání účtujeme 29 000,- Kč.

Úhradu nákladů je možno učinit bankovním převodem na číslo účtu 27-2031100257/0100 u Komerční banky, a. s., pobočka Hradec Králové nebo poštovní složenkou na uvedený bankovní účet. Jako variabilní symbol platby uveďte toto: 202024. V úředních hodinách krajského úřadu (pondělí a středa 8:00 – 17:00, úterý, čtvrtek a pátek 8:00 – 14:00) lze úhradu provést též v hotovosti v pokladně Královéhradeckého kraje (kancelář číslo P1.1018 napravo od recepce), v tomto případě doložte, prosím, do pokladny toto sdělení.

Poskytnutí informace je vázáno na zaplacení požadované úhrady. Jestliže úhradu do 60 dnů ode dne doručení tohoto oznámení nezaplatíte, bude Vaše žádost odložena (§ 17 odst. 5 InfZ). Informace Vám budou odeslány po zaplacení úhrady.

V souladu s ustanovením § 17 odst. 3 in fine InfZ Vás poučujeme, že proti výši úhrady můžete podat stížnost podle ustanovení § 16a odst. 1 písmeno d) InfZ. Stížnost můžete podat u krajského úřadu do 30 dnů ode dne doručení tohoto oznámení (ustanovení § 16a odst. 3 písmeno a) InfZ). O stížnosti bude rozhodovat příslušný nadřízený orgán, kterým je Ministerstvo vnitra České republiky. Po dobu vyřizování stížnosti neběží lhůta pro zaplacení požadované úhrady.

Oznámení úhrady o výši úhrady a některé poskytnuté informace v příloze Vám zasíláme do Vaší datové schránky.

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí

Soubory ke stažení